El radar americà és un documental visual i d’investigació històrica sobre art, arquitectura i disseny construït a partir de la biografia i l’arxiu personal de l’arquitecte, artista i galerista Lanfranco Bombelli (Milà, 1921-Cadaqués, 2008).
Des de la microhistòria s’assaja de narrar i interpretar la història de la construcció cultural europea seguint el model del racionalisme modern i l’avantguarda artística, quan retorna, en la victòria dels aliats després de la Segona Guerra Mundial i en el marc de la Guerra Freda, amb la intervenció publicitària del sistema polític i econòmic nord-americà.
Quatre són els escenaris: I Les bombes, la reconstrucció i el ressorgiment. Milà-Zuric, 1940-1950. II Visual Information for US in Europe al Pla Marshall i en el marc de la Guerra Freda. París, 1950-1961. III El desglaç. Cadaqués-Barcelona, 1959-1971. IV Internacionalisme local. Cadaqués, 1971-1982.
Aquest llibre de Vicenç Altaió serà el referent del proper cafè filosòfic a l’Ateneu, el dimecres 16 d’octubre, a partir de les 19 h, a l’Aula de Cultura. L’autor establirà un diàleg amb Josep Massot per parlar d’art, de la Guerra Freda, i del protagonisme de Cadaqués (sota “les boles dels americans” de la base del Pení) en una revolució cultural de la modernitat més nostrada: des de Dalí, Duchamp, Correa, Milà, Coderch, Harnden i Bombelli, fins a Bocaccio i la Gauche Divine, passant pel Pla Marshall, la CIA i el Congrés per la Llibertat de la Cultura.