Entrevista de Mar Márquez a Ioan Mallofré.
Fetasantfeliu, 20 de gener de 2022
Demà divendres 21 s’inaugura “Zugunruhe”, una mostra fotogràfica col·lectiva dels alumnes del taller Art II de l’Ateneu Santfeliuenc. Les fotografies s’inspiren en autors i obres universals de la fotografia, l’art, la música, el cinema i la literatura.
Demà divendres a les 19 h s’inaugura a l’Aula de Cultura de l’Ateneu Santfeliuenc l’exposició fotogràfica Zugunruhe (inquietud migratòria), on els 12 participants del taller Art II de la secció fotogràfica de l’entitat mostraran els seus treballs inspirats en obres d’autors universals de les arts visuals, plàstiques i musicals. La mostra es podrà visitar del 21 de gener al 4 de febrer en horari de 17 a 21 h, i el dia 28 a les 19 h es farà una xerrada fotofòrum, on els 12 fotògrafs comentaran amb el públic les seves obres.
El nom que dona títol a la mostra, zugunruhe, és un mot alemany que es refereix a la inquietud dels animals migratoris, en especial dels ocells, quan arriba l’època de migrar. El director de l’exposició i del taller d’Art II, Ioan Mallofré, explica que aquest concepte ha estat escollit un cop reunit el material fotogràfic “com a element comú que dona sentit a l’exposició”, i després que una de les obres treballades a classe fos Zugunruhe. Anhel de Nord, de Fúlvia Nicolàs (Univers, 2021). “El concepte Zugunruhe, inquietud migratòria, anava molt bé per anomenar la mostra”, afirma Mallofré. “Tots hem sentit zugunruhe un moment o altre de la nostra vida. Qui no ha sentit alguna vegada la necessitat de canviar, de viatjar, de canviar de feina, de canviar d’hàbits…? Això és el que han reflectit els artistes”.
Els 12 fotògrafs que exposaran el seu art a Zugunruhe són Adelina Francés, Carmen González, Juan José Ortega Ballester, Juanjo Zamorano, J.N.Basauli, Lola Amigó, Marc Olivella, Marta Saula, Sara Balboa, Sònia Jiménez Correa, Txevi Sánchez Rubiales i Xavier Valero.
El repte d’aprendre l’ofici de mirar
Els fotògrafs que exposen a Zugunruhe han fet front al llarg d’un taller de 8 sessions a reptes fotogràfics relacionats amb aquests referents de diverses disciplines. “Intentem no contaminar-los la mirada”, explica Mallofré, pel que, a partir de conèixer les diferents obres a classe i d’investigar-les per compte propi, cada alumne té una setmana per fer fotografies que s’hi inspirin, però sempre des de la seva interpretació personal.
De les prop de 500 fotografies fetes durant el taller se n’han escollit finalment 48 per a la mostra. “La selecció ha estat complicada”, reconeix Mallofré. “És fàcil tirar fotos, el problema és seleccionar-les, passar-se hores i hores davant de l’ordinador per decidir quines tries. Nosaltres també ensenyem a ser selectius, a intentar que la nostra mirada sigui més selectiva. Per a això has de tenir una idea molt clara del que vols, i si saps utilitzar la càmera no cal disparar cinc vegades, amb una o dues ja en tens prou. És aprendre l’ofici de mirar”.
Entre els referents artístics treballats al taller s’hi troben des de la fotografia de l’agència Magnum, amb Cartier-Bresson o Robert Capa, a escriptors com Ray Bradbury amb Farenheit 451 o la mateixa Fúlvia Nicolàs, pintors i fotògrafs de la cultura asiàtica com ara Hokusai, Takeshi Shikama o Daidō Moriyama, pintors i escultors occidentals com Magritte, Dalí, Duchamp, Plensa o Soriano, i músics com Beethoven, John Williams i Stravinsky, així com Ludovico Einaudi, “que tindrà un espai especial dins de la inauguració”, avança Mallofré.
La vitalitat de la secció de fotografia de l’Ateneu
La secció de fotografia de l’Ateneu va començar la seva activitat el curs 2012-2013, quan Xavier Ortega, tècnic d’activitats de l’entitat, va proposar a Mallofré d’organitzar-hi cursos de fotografia i activitats relacionades. “En un espai que abans era buit en aquest camp ara hi tenim una secció de fotografia potent, amb unes 50 persones, fins i tot en pandèmia. N’estem molt contents”, diu Mallofré.
Una de les bases de la secció és “portar altres fotògrafs, com va venir Tino Soriano o Sergi Costa, o vindran Raül Clemente, Raúl Guillamón, Jaume Cardona, Marc Rius… perquè ens expliquin altres mirades”, explica Mallofré. “Ens agradaria que la secció de fotografia de l’Ateneu fos un lloc de referència i que hi puguin conviure moltes formes de mirar diferents”.