El dimecres 8 de maig, tindrem entre nosaltres Angélica Sátiro, filòsofa, educadora i escriptora brasilera amb un llarg recorregut, que fa molts anys que viu a Barcelona, i amb qui el Café Filosòfic d’Esplugues ha col·laborat en altres ocasions, inclòs el cafè filosòfic virtual que vam fer durant la pandèmia amb els amics del Cafè filosòfic del Raval, que va abastar diversos continents, gràcies a la seva trajectòria internacional.

LA PEDAGOGIA ATREVIDA COM A CASA CREATIVA

Quant a l’educació, la COVID-19 ens va imposar una frenada reflexiva. No sols es dubtava del sistema educatiu i el paper de l’escola, sinó de les maneres d’educar formal i informalment a les noves generacions. Educar, per a què? Quin tipus de societat volem? Quin tipus d’ésser humà? Com educar en temps de pandèmia? Quins són els continguts necessaris? Què avaluar i de quina manera? Com s’aprèn millor? Què cal aprendre? Què fer amb la bretxa social que ha quedat palesa durant la pandèmia? Són moltes les preguntes sobre l’acte educatiu i totes les seves ramificacions. Algunes respostes solament pretenen tornar a la normalitat o a un simulacre d’ella. Potser perquè bona part d’aquestes preguntes ja existien abans de la pandèmia.

…Gaston Bachelard parla de l’existència d’una casa somiada, que inventem i habitem principalment en moments d’inconformitat amb la casa real. És una casa que pertany al món oníric i reflecteix el nostre ideal. Per a aquest filòsof, els somnis demanden els seus propis espais imaginats. Per a la pedagogia atrevida aquesta característica és metàfora de la manera d’entendre com eduquem i com ens eduquen, ens movem entre l’interior i l’exterior de manera multidimensional, aprenem de manera sensible, empírica i també abstracta. (Angèlica Sátiro, La pedagogia atrevida, Santillana, 2023.)

La pedagogia atrevida és una manera creativa d’entendre l’educació del segle XXI. Reflexiona i proposa sortides innovadores per a aspectes essencials tant en l’educació formal com en la no formal i informal. Per això va dirigida no solament a escoles i universitats, sinó també a associacions, museus, centres de cultura, ciutats, etc.
El propòsit d’aquesta línia és col·laborar per al desenvolupament innovador d’una ciutadania creativa en els diferents àmbits educatius de la societat. Es basa en la tesi doctoral Pedagogia per a una ciutadania creativa i en una experiència de més de 37 anys en l’educació formal, no formal i informal de diferents països.
Aquesta línia té encallades metodologies desenvolupades i utilitzades en diferents àmbits i països. Són adaptades als variats contextos i a les demandes específiques.

Us esperem, com sempre, a l’Aula de Cultura, a les 19 h. Aprendrem molt!

 

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies,, cliqueu l'enllaç per a més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies