Tallers de ciència i tècnica
Des de l’Ateneu Santfeliuenc, engeguem un nou projecte de formació que té per objectiu organitzar cursos trimestrals oberts a tots aquells socis que vulguin millorar els seus coneixements i les seves habilitats en àmbits concrets de la ciència i de la tècnica.
Són cursos oberts a persones de qualsevol nivell de formació i edat, oferint activitats divulgatives i accessibles als coneixements i habilitats de qualsevol.
Cursos que responen al compromís que té l’Ateneu de posar a la disposició dels seus socis i sòcies, i de la ciutadania en general, coneixements i habilitats impartits per formadors experts (docents universitaris i professionals d’excel·lència en el seu àmbit de competències) de diferents sectors de l’activitat econòmica, docent, social i cultural del país.

Matemàtica i joc
Això és bufar i fer ampolles! En aquest taller farem, pensarem i parlarem de matemàtiques lúdiques, des de petits divertiments a problemes lògics d’una certa complexitat, passant pels petits jocs de taula i altres recreacions que han estat rellevants en la història de les matemàtiques.
- Horari: Els dimarts, de 10 a 12 h
- Data d’inici: 4 de març de 2025
- Data de finalització: 20 de maig de 2025
- Durada: 10 sessions
- Preu: 50 € / mes (març, abril i maig)
Taller impartit per Jordi Deulofeu Piquet, Llicenciat en Matemàtiques (UB, 1977) i Doctor en Ciències de l’Educació, especialitat Didàctica de les Matemàtiques (Kings College, London i UAB, 1993). Professor Honorari del Departament de Didàctica de las Matemàtiques i les Ciències de la Universitat Autònoma de Barcelona (des de setembre de 2023 fins a l’actualitat).
El món de les matemàtiques recreatives és tan antic com el de les mateixes matemàtiques. Més enllà de les matemàtiques necessàries per a resoldre problemes concrets del món, al llarg de la història s’han desenvolupat unes altres matemàtiques on l’entreteniment, la diversió, el joc, la idea de repte i les diferències entre la intuïció i la lògica han estat els motors del seu desenvolupament.
Així, podem dir que les matemàtiques tenen dues cares (d’una mateixa moneda), aquelles que es desenvolupen per resoldre problemes aplicats i aquelles que es fan per resoldre problemes curiosos, enigmes i endevinalles, sense una aplicació immediata. Encara que, com deia el matemàtic rus Lobatxevsky, si són matemàtiques importants segur que un dia trobaran la seva aplicació.
Temari de les sessions:
- Les recreacions matemàtiques a l’antiguitat: De l’antic Egipte a l’Edat mitjana.
- Recreacions numèriques: Quadrats màgics, quadrats grecollatins i Sudokus.
- Els jocs d’estratègia (I): Jocs de Nim, de Nimbus i jocs d’alineacions.
- Els jocs d’estratègia (II): Els ponts de Konigsberg, els jocs de connectar i els grafs.
- Els jocs d’estratègia (III): Dels jocs de bloqueig als jocs sense informació completa.
- L’origen de l’atzar: els jocs d’apostes al segle XVII i les cartes de Pascal i Fermat.
- Quan la intuïció falla (I): Problemes sorprenents, paradoxes geomètriques i fal·làcies.
- Quan la intuïció falla (II): Paradoxes de l’infinit i paradoxes lògiques.
- Successions numèriques interessants: nombres primers, capicues, Fibonacci i Lucas.
- I tot això, per a què serveix? Orígens i aplicacions de la teoria de jocs.

Química i cuina
Això són figues d’un altre paner! Un curs que pretén fer veure com la química (la ciència, en general) ens aporta coneixement, comprensió i tecnologia que són de gran utilitat per a la millora en els processos de preparació d’aliments.
- Horari: Els dilluns, de 10 a 12 h
- Data d’inici: 3 de març de 2025
- Data de finalització: 19 de maig de 2025
- Durada: 10 sessions
- Preu: 50 € / mes (març, abril i maig)
El taller serà impartit, de manera conjunta, per un químic, amb àmplia experiència en la docència, i per un cuiner professional, amb una llarga trajectòria a la cuina:
Jaume Gibert Mombrú, llicenciat en Ciències Químiques per la UB i professor de Química, Física i Matemàtiques de Batxillerat i de Ciències de la Naturalesa i Matemàtiques a l’ESO. Director de l’Institut Escola Costa i Llobera de Barcelona. Assessor tècnic de la Direcció General de Planificació Educativa del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Membre del Consell Escolar de Catalunya.
Marc Roca Prado, tècnic especialista en cuina i docent d’Hostaleria. Cuiner, entre d’altres, dels restaurants “Jaume”, de Sant Feliu de Llobregat i “Neichel”, de Barcelona; i Cap de Cuina, entre d’altres, de “La Part dels Àngels”, de Sant Feliu de Llobregat, i el Xiringuito Escribà, de Barcelona.
“Cuinar és química”. Aquesta frase condensa el gran objectiu d’aquest curs, en el que proposem reflexionar sobre el món de la cuina des de l’òptica de la ciència en general i, més concretament, des de l’òptica de la química. La nostra proposta pretén presentar una visió complementària del fet culinari, analitzant, d’una banda, els “perquès” del que succeeix en els processos d’elaboració dels aliments (la visió del químic) i, d’altra banda, el “com” dur a terme l’elaboració de les preparacions culinàries desitjades (la visió del cuiner).
Amb aquest objectiu, en cadascuna de les 10 sessions del curs, tractarem, en relació amb el tema central fixat per a cada sessió, aspectes de coneixement i comprensió científica i, a continuació, abordarem la seva aplicació pràctica en la preparació d’elaboracions concretes.
Temari de les sessions:
-
1. Un bon aperitiu per començar: alguns conceptes bàsics de química que ens faran un bon profit. Per què mengem el que mengem?
2. Nutrients. Aliments. Alimentació equilibrada i variada. Pràctica: La cuina de mercat i de proximitat: avantatges. Calendari de temporada dels productes.
3. Per què cuinem els aliments? Significat de cuinar i de coure. Pràctica: Les coccions: tots els sistemes de cocció i les tècniques. Estris necessaris. Aportació de receptes bàsiques. Exercici pràctic de les coccions.
4. Com canvien els aliments quan els cuinem? Canvis químics i fisicoquímics al cuinar Pràctica: Diferències entre Maillard i caramel·lització. Exercici pràctic de carn marcada i desglaçat. Exercici pràctic amb caramel.
5. Amb bon pa i bon vi i farem un bon camí. Reaccions de fermentació: el vi i altres begudes alcohòliques. El pa. Pràctica: Introducció al món del vi a càrrec d’una experta del sector. Marinades i receptes amb vi.
6. Els tresors que podem obtenir a partir de la llet. Altres reaccions de fermentació: els derivats làctics. El vinagre. Pràctica: Iniciació al món del formatge. Receptari amb iogurt. Receptari amb mató.
7. Les salses són la salsa de la cuina. Els sistemes dispersos. Pràctica: Salses bàsiques. Lligams i formes d’espessir. Elaboració de vinagretes.
8. Com fem que això que ens agrada tant ens duri molt? La conservació dels aliments. Pràctica: Sistemes bàsics de conserves. Les conserves com a plat.
9. Intentem imitar en Ferran Adrià? Cuina i gastronomia molecular. Pràctica: Introducció a la cuina molecular.
10. Festival gastronòmic final! Sessió de síntesi dels principals aspectes treballats durant el curs.